zondag 8 mei 2016

Week 5: Reims naar Anglure (5d: 114km) "le Colza"

In de 2e week van de meivakantie vertrekken we naar Epernay, net onder Reims. Een paar jaar geleden zijn we daar ook in mei geweest, voor een vakantie in de Champagnestreek. We weten dus wat we kunnen verwachten. De camping ligt functioneel dicht bij de stad en is goed voorzien maar niet erg sfeervol.

Maandag 2 mei.
Met de auto naar Les Haies (vlakbij Germaine) en daar met de trein naar Reims. Op het station wordt door 8 man een hekje en een fietshokje geplaats. Wij stappen als enige in.
In Reims is de stad aan het opstarten. In de Kathedraal is het nog rustig, we vertrekken voor een rustige etappe van 18 km, waarbij de eerste koolzaadvelden (le Colza) zich al aandienen.

Voor de volgende dagen is het openbaar vervoer erg lastig. Via internet ben ik al eerder "co-voiturage"  (car-sharing in goed Nederlands) op het spoor gekomen, maar de aanbieder van de rit Sézanne naar Epernay heeft voor de maand mei nog niets ingevuld. Van een andere aanbieder komt de reactie dat er geen plaats meer over is. Dan resteert nog 1 aanbieder, Manu (23 jr - Renault Megane Coupé), die heeft alleen een rit 's morgens in de aanbieding (en van Epernay naar Sézanne), maar geeft aan dat wij mee kunnen (€ 5,= par place). Ingewikkeld allemaal maar we besluiten om 2 etappes om te draaien qua looprichting (Zuid naar Noord) en het geboekte hotel in Baye 1 dag te vervroegen, en daarmee komt alles weer goed.

Dinsdag en woensdag.
's Morgens staan we om 8:30 op de afgesproken plaats bij het Millesium, maar de twijfel slaat toe als op mijn telefoon blijkt dat Manu heeft geprobeerd de rit nog een halfuur te vervroegen en vraagt of onze rugzakken niet te groot zijn. Ik stuur nog een sms met een reactie onzerzijds, na zijn "j'arrive" zijn we gerustgesteld. Hij komt er inderdaad aan en wij proppen ons achterin de Coupé omdat zijn brandweer-collega ook meerijdt. Prima oplossing als we 45 min. later uitstappen bij de kerk van Sézanne. Eerst een koffie!

Het weer is nog mooier dan maandag en de route echt schitterend, afwisselend door bossen, weilanden en koolzaadvelden. Om een uur of vier komen we aan bij ons hotelletje in Baye. Bij binnenkomst krijgen we direct de sleutel voor de hotelkamer in handen gedrukt en worden we naar boven gedirigeerd. De kamer is precies wat je kunt verwachten voor een prijs van € 34, maar het bed is schoon. 's Avonds eten we wat de pot schaft (€ 12, quiche, kip met patat, toetje en 1/4 wijn), ook prima. 's Morgens aan de ontbijttafel blijkt dat een collega-wandelaar (op weg naar Santiago) zijn gebit gebroken heeft. Hij besluit om dat thuis (in Belgie) te laten repareren, maar kan gelukkig met 2 dames meerijden die vanuit Troyes terugreizen met de auto naar Nederland.

Voor de volgende dag staat 29,5 km op het programma, dat is langer dan ooit (tot nu toe). Opnieuw schitterende route, nu ook veel wijngaarden, die vanwege het koude voorjaar nog niet veel blad hebben. Het wordt uiteindelijk 36 km omdat er geen bus naar Epernay rijdt zijn en in Moussy (op Googlemaps) blijkt dat de auto slechts 4 km verderop staat geparkeerd (parkeerplaats Hopital Auban Moët). Om 8 uur vertrokken van het hotel, om half 6 bij de auto, een lange dag dus.

Donderdag
Vanwege Hemelvaartsdag blijkt onze geplande trein niet te gaan, dus maar de taxi genomen die al klaar staat voor het station. Die brengt ons naar het vertrekpunt (Les Haies). Het hek en fietsenhok is af ! Vandaag behoorlijk stijgen en dalen door de wijngaarden. Over Hautvilliers, nog even stilgestaan bij het graf van Dom Perignon (die als ontdekker van het Champagne-procedé wordt beschouwd). Eigenlijk is de Champagne  maar een klein wijnbouw-gebied, maar er gaat kennelijk veel geld in om. De grandeur straalt af van de Champagnehuizen, en de streek als geheel.

Vrijdag
De laatste etappe van Sezanne naar Anglure. Ook hier is busverkeer beperkt. Er gaat er wel een via Anglure maar alleen "sur reservation". Dus op donderdagavond een taxi besteld om 10 uur "a cote De la Mairie". De dame vraagt nog wat door naar het hoe en waarom, maar na enige uitleg is ze gerustgesteld en komt inderdaad op tijd voorrijden. Het land is inmiddels vlakker geworden, met veel landbouw. In Anglure staan enorme graansilo's. We komen nog 2 duitse dames tegen, die al 2 weken op weg zijn en vertellen over de eerste week met sneeuw, hagel en veel kou (toen ook in Nederland erg slecht weer). Voor ons is het de afsluiting van een week met heel veel zon en totaal 130 km lopen in een prachtige omgeving.